Особливості виходу на ринок Марокко
Митно-тарифна політика
В галузі зовнішньої торгівлі марокканська влада застосовує в цілому загальноприйняті в світі заходи тарифного та нетарифного регулювання. У рамках нетарифних заходів ліцензування імпорту збережено тільки стосовно заборонених до ввезення товарів (зброя, наркотичні засоби, отрути і т.п.), а також телекомунікаційних засобів, для ввезення яких потрібен дозвіл Національного агентства регулювання телекомунікаційного сектора (Agence Nationale de Réglementation des Télécommunications, ANRT).
Інші імпортні обмеження у формі отримання попередніх дозволів на ввезення використовуються в вигляді тимчасового заходу, часто сезонного характеру, щодо захисту внутрішнього ринку і застосовуються до обмеженого кола товарів (молоко, банани, рослинне масло). Практично все інше регулювання є тарифним. Експортні мита існують тільки на деякі види марокканської сировини і їх ставки не перевищують 5%.
Королівство Марокко послідовно проводить політику лібералізації своєї зовнішньої торгівлі, в тому числі у вигляді зниження або скасування митних зборів, зняття кількісних і інших обмежень. Максимальний розмір імпортного мита на товарні підгрупи 25 - 99 становить 25%. Такі мита застосовуються, головним чином, в сферах, де імпортні товари можуть скласти конкуренцію місцевому виробництву - текстильна та шкіряна галузі, металургійна промисловість, автопром, виробництво меблів і ряд інших.
Імпортні позиції наукомісткої продукції, які не виробляються в країні, обкладаються митом у розмірі 2,5%.
Продукція сільського господарства продовжує залишатися предметом більш жорсткого митного оподаткування, де величина тарифних ставок часто перевищує 40%. В цілому ставки імпортних мит на продовольчі товари коливаються в значних межах (від 17 до 200%).
Код, найменування товару, імпортне мито (%) на окремі товари:
0202100010 м'ясо великої рогатої худоби 200,0
0204420010 м'ясо баранини 200,0
0207120000 м'ясо свійської птиці 100,0
0409000010 мед натуральний 40,0
2201100011 вода мінеральна, натуральна 25,0
2204290020 вина виноградні 49,0
0702000010 помідори свіжі або заморожені 40,0
Витяг з Митного законодавства Марокко
Санітарні та фітосанітарні заходи.
Фітосанітарний контроль
До всіх продуктів рослинного походження, що ввозяться в Марокко, повинен додаватися фітосанітарний сертифікат міжнародного зразка (Постанова Міністерства сільського господарства Марокко № 1306-85 від 22 грудня 1986 г.). При виявленні карантинного мікроорганізму, що не піддається обробці (фумігації), товар підлягає вивезенню з країни або знищенню. Можлива заборона імпорту рослин і продуктів рослинного походження з епідеміологічно несприятливих зон. Існуючі санітарні та фітосанітарні вимоги не носять якогось дискримінаційного характеру стосовно конкретних країн або групи країн.
Основні вимоги марокканських служб не виходять за рамки стандартних міжнародних вимог і норм ISO. Ввезення відповідних тварин і рослин оформляється при наявності належно оформлених санітарних і фітосанітарних сертифікатів. При цьому слід взяти до уваги, що оформлення фітосанітарних сертифікатів та проведення фумігації не звільняє експортера від фітосанітарного контролю, який здійснюється відповідно до чинних марокканських правил фітосанітарного нагляду. Вивантаження імпортних партій зернових може проводитися тільки після видачі марокканським офіційними портовими фітосанітарними службами сертифіката, що засвідчує, що товар прийнятий.
Адміністративні заходи обмежувального характеру.
Конкурентна політика та політика регламентування цін в Марокко реалізуються на підставі Закону № 06-99 «Про вільне ціноутворенні і конкуренції», який набрав чинності 17 вересня 2001.
Основні положення зазначеного законодавчого акту ґрунтуються на принципах свободи підприємництва і ціноутворення по відношенню до всіх фізичних і юридичних осіб, що здійснюють економічну діяльність на ринку Марокко.
Проте, держава може здійснювати регулюючі функції в разі встановленої монополізації ринку, довгострокових труднощів з організацією поставок для забезпечення внутрішнього попиту будь-якого товару, в разі можливих лих і катастроф, а також в разі надмірного підвищення / зниження цін на будь-якої товар. Цінова політика економічних операторів також може стати об'єктом перевірки і можливого подальшого регулювання з ініціативи професійних організацій або Уряду Марокко.
Згідно з Постановою Уряду Марокко № 1309-06 від 4 липня 2006 року про регламентування цін на деякі товари та послуги, до числа субсидованих з державного бюджету товарів і послуг (фіксовані ціни на території Марокко) з метою підтримання громадського порядку, захисту життя і здоров'я громадян , а також з міркувань національної продовольчої безпеки належать:
- борошно, вироблене в Марокко з пшениці м'яких сортів;
- цукор;
- продукти нафтопереробки (пропан, бутан);
- послуги водопостачання та асенізації,
- електроенергія,
- заміський громадський транспорт,
- міський громадський транспорт
- книги та навчальні посібники для середньої школи,
- фармацевтична продукція і медикаменти,
- медичні консультації лікарів, послуги акушерів і санітарів приватної практики,
- оформлення деяких юридичних документів.
Крім того, фіксована маржа прибутку встановлена на рафінований цукор та фармацевтичну продукцію.
Внутрішньодержавні ціни на паливо регулюються в залежності від цінових змін на міжнародних ринках.
Корисні поради експортеру
Більшість особливостей бізнес етикету в марокканському діловому середовищі має європейські характеристики. Найбільший вплив на формування сфери бізнес комунікацій в Марокко справила культура ділового спілкування Франції та Іспанії.
Лінгвістичні особливості.
Офіційними державними мовами Королівства Марокко є арабська і берберська (Амазіг). Зокрема, виключно арабською мовою здійснюється судочинство. Проте, основною мовою спілкування в сфері бізнесу є французька.
У північних регіонах середземноморського узбережжя Марокко, зокрема у районах, прилеглих до іспанських анклавів на території Марокко - міст Сеута і Мелілья, - значний вплив має іспанська мова. Крім того, останнім часом багато керівників середньої та вищої ланки приватного сектора вважають за краще отримувати додаткову спеціалізовану бізнес-освіту (програми МВА, програми підвищення кваліфікації та ін.) в англомовних країнах, головним чином, в США, і як наслідок, на високому рівні володіють англійською мовою.
Організація і проведення переговорів.
Найбільш часто ділові зустрічі в Марокко, зокрема зустрічі з представниками державних структур, проходять в період між 9 і 15 год. робочого дня. Допускається обговорення ділових питань в рамках неофіційного ділового обіду або вечері. Перевага віддається особистому спілкуванню в порівнянні з телефонними переговорами та бізнес листуванням з допомогою електронної пошти.
Ділові зустрічі призначаються, як правило, не менше ніж за один тиждень до переговорів і підтверджуються за два-три дні до переговорів.
Певні адміністративно-організаційні труднощі, здатні вплинути на ефективність та якість ділових зустрічей в Марокко (скорочений трудовий день в державних установах, можлива відсутність ряду ключових контрагентів і ін.), можуть виникнути в період священного мусульманського місяця Рамадан (має змінні дати, зокрема, у 2021 р. триватиме з 12 квітня до 13 травня).
При плануванні бізнес-зустрічей також слід враховувати календар великих релігійних свят, які тривають певний період. Рамадан (1 місяць), Свято розговіння (Ід Аль-Фітр, відразу за Рамаданом) і Свято жертвопринесення (Ід Аль-Адха, через 70 днів після Рамадану). Крім того, серпень є найбільш популярним місяцем регулярних відпусток і канікул, як в державному, так і в приватному секторах.
При призначенні ділових зустрічей і плануванні бізнес-візитів до Марокко слід також враховувати специфічні кліматичні умови. Зокрема, в період з травня по вересень температура повітря в ряді районів Марокко (міста Марракеш, Агадір, Уарзазат і ін.) може досягати 40-50 градусів за шкалою Цельсія, що також може вплинути на ефективність проведення бізнес-місій і ділових зустрічей.
Встановлення і розвиток ділових відносин.
Характерною особливістю сфери ділових відносин в Марокко є значна увага, яка приділяється особистим контактам в ході встановлення і розвитку ділових зв'язків.
У більшості сегментів ринку Марокко є ціноорієнтованим ринком. У зв'язку з цим, важливе значення в ділових переговорах щодо просування товарів і послуг в Марокко має аспект «ціна / якість» пропонованої продукції і послуг.